PVDA Schaarbeek vraagt steun Vincent Kompany voor een tweetalige school

Ter gelegenheid van de opening van twee nieuwe gemeentelijke scholen schreef Axel Bernard, gemeenteraadslid van de lokale PVDA, een brief aan Vincent Kompany. Die scholen een Nederlandse en een Franse, staan op eenzelfde locatie in Schaarbeek, toch werd een barrière gebouwd.

"Vincent Kopany deelt onze zorg om de kinderen van Brussel een betere toekomst te bieden. Onlangs steunde hij een Actiris-campagne om Nederlands te leren. We willen met zijn hulp de muren afbreken tussen de scholen van de Nederlandse en de Franse Gemeenschap in Schaarbeek zodat er tweetalig onderwijs in de wijken kan komen" vindt Axel Bernard.

"Beste Vincent Kompany,
De kinderen van Schaarbeek hebben jouw hulp nodig. Jouw hulp om een ​​tweetalige school in Schaarbeek te openen en hen een tweetalige toekomst te bieden.Deze 30 mei werden twee gemeentelijke scholen, een Franse en een Nederlandse, ingehuldigd op een en dezelfde site, straat Navez 59, één van de meest populaire wijken van Schaarbeek.
Voor de PVDA is dit een geweldige kans om tweetaligheid te bevorderen door middel van immersie. De talenkennis is en blijft een aanzienlijk pluspunt. Jij hebt de kans gehad om tweetalig onderwijs te genieten. Alle kinderen moeten dit recht hebben en ik denk dat jij dat ook wil. Maar dat is niet de mening van de gemeentelijke meerderheid. Zij bouwt muren tussen Franstalige en Nederlandstalige kinderen. Beide scholen hebben dezelfde organiserende kracht en bevinden zich op dezelfde site, maar blijven afzonderlijke entiteiten, met afzonderlijke infrastructuur, uitgezonderd de sportschool. Er is zelfs geen gemeenschappelijke speeltuin.

De situatie is zo belachelijk dat de Italiaanse krant La Stampa, op 20 januari, een artikel schreef met de titel "Bruxelles, un muro per i bimbi dividere francofoni e Fiamminghi" om de
absurditeit van die belemmeringen aan te tonen.
De PVDA heeft bij 1350 Schaarbekenaars een grote bevraging gedaan over hun wensen voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Een grote meerderheid eist dat muren tussen gemeenschappen worden afgebroken en dat tweetalige scholen worden gebouwd.

Immersie onderwijs werkt en bevordert het leren, ongeacht de moedertaal of de sociale achtergrond van de leerlingen. Bovendien verhoogt tweetaligheid de kansen om een baan te vinden en bekampt zij discriminatie bij het zoeken van een baan.
Beste Vincent Kompany, de PVDA gelooft zoals jij in dit principe: "we are one, wij zijn een", help ons deze muren te doorbreken.
Laten we samen het populaire machtsevenwicht creëren om de muren tussen de Vlaamse en Nederlandstalige en Franstalige gemeenschapsscholen in Schaarbeek te doorbreken.

Axel Bernard, gemeenteraadslid PTB-PVDA in Schaarbeek. "