Over de PVDA

Over PVDA Schaarbeek

“Wij willen een Schaarbeek voor en door iedereen!” Dat is het motto dat de Schaarbeekse afdeling van de PVDA hanteert. Wij willen een toegankelijke en betaalbare gemeente, zonder buitensporige prijzen, met goede scholen, goed openbaar vervoer, goede betaalbare woningen, goede wijkdiensten dicht bij de mensen. Een gemeente ook waar wij allemaal iets te zeggen hebben.

De PVDA in Schaarbeek is een rebelse partij die ten dienste staat van de mensen. Wij zijn er niet om onszelf te bedienen. We formuleerden in Schaarbeek heel wat kritiek op de praktijken van schepen Etienne Noël: jaarlijks voor meer dan 300.000 euro cumuleren en ondertussen zijn opdrachten voor de tewerkstelling niet naar behoren uitvoeren, terwijl jongeren het zo hard nodig hebben om een job te vinden.

De PVDA in Schaarbeek is een partij met haar voeten op het terrein, in de wijken. Een partij die de democratie bevordert, die luistert naar de problemen van de mensen en hen mobiliseert om samen dingen te veranderen. Dat is onze manier van werken.

We hebben gevochten om klaarheid te krijgen over de dodelijke brand in de sociale woningen in de Ferd. Séverinstraat. Een filmpje, gemaakt met de hulp en inzet van de bewoners, kende heel veel succes en liet goed zien in welke gevaarlijke staat de woningen verkeerden. Het wees duidelijk op de verantwoordelijkheid van de gemeente.

We lanceerden een petitie om ‘nee’ te zeggen tegen duurder parkeren. We moeten altijd meer betalen,  maar de files raken niet opgelost.

We hebben de beweging gesteund om van Schaarbeek een TTIP-vrije gemeente te maken. We mobiliseren de inwoners van Schaarbeek ook om de huurprijzen naar beneden te krijgen.

De PVDA in Schaarbeek, dat is ook de partij van resultaten en overwinningen.

We hebben de strijd gewonnen rond het ophalen van de witte vuilniszakken. Ze worden nog altijd twee keer per week opgehaald, dankzij honderden Schaarbekenaren die zich hiervoor hebben ingezet.

In 2012 haalden we bij de verkiezingen onze eerste gemeenteraadszetel, ingenomen door Axel Bernard. Zo kunnen we in de gemeenteraad de stem laten horen van de werkende mensen, van de wijken, van al diegenen die niet gehoord worden. Dankzij deze verbindingsman van de PVDA in de gemeenteraad konden een aantal gezinnen protesteren tegen de verhoging van de prijs voor de kinderopvang in de scholen en werden een aantal punten in het reglement gewijzigd.

In Schaarbeek biedt de medische groepspraktijk La Clé - De Sleutel, van Geneeskunde Voor Het Volk (initiatief van de PVDA), gratis medische zorgen aan duizenden patiënten. Dat is onze visie op geneeskunde: toegankelijk voor iedereen en van topkwaliteit. Geen geneeskunde op twee snelheden.

De afdeling van de PVDA Schaarbeek organiseert ook de solidariteit met Palestina en onderhoudt concrete banden met het dorpje Battir in de bezette gebieden in Cisjordanië. Wij willen dat alle Schaarbekenaren betrokken worden bij deze solidariteit, door het vastleggen van een officiële vriendschapsband tussen onze gemeente en het dorpje Battir. We hebben er ook voor gezorgd dat in 2014 een Belgische economische missie naar Israël werd geannuleerd. Onze petitie mobiliseerde duizenden Brusselaars waaronder ook heel veel mensen uit Schaarbeek.

De PVDA is in de wijken van Schaarbeek actief met 6 basisgroepen: Noord, Wijnheuvelen-Josaphat, Dailly-Weldoeners, Collignon, Helmet en Meiser-Evere. We rekenen erop om met onze groepen en dankzij u nog heel wat overwinningen binnen te halen en van Schaarbeek echt een gemeente voor iedereen te maken.

Sluit u aan bij een groep, actief in uw wijk, om samen dingen te veranderen!

Aurelie.jpg

Aurélie Meunier

Voorzitster van de PVDA-afdeling Schaarbeek

Email: schaerbeek@ptb.be

Klaar om de bevraging voor jouw gemeente in te vullen?